Artykuły

KIERUNKI KSZTAŁCENIA W TECHNIKUM NR 1 w roku szkolnym 2017/18

 

 TECHNIK BUDOWNICTWA

Technik budownictwa - prowadzi roboty budowlane, kieruje zespołami podczas budowy obiektu, opracowuje dokumentacje budowlaną, sporządza obmiary i kosztorysy.

Osoby posiadające wykształcenie w zawodzie technik budownictwa mogą być zatrudnieni:

  • firmach budowlanych budujących budynki oraz budowle inżynierskie
  • biurach projektowych projektujących obiekty budowlane
  • wytwórniach i składach materiałów budowlanych
  • administracjach budynków i firmach zarządzających nieruchomościami
  • organach administracji państwowej i samorządowej

Predyspozycje zawodowe: praca zespołowa, dobra pamięć, cierpliwość, umiejętność szybkiego dostosowania do nowej sytuacji.

Absolwent szkoły kształcącej w zawodzie technik budownictwa powinien być przygotowany do wykonywania następujących zadań zawodowych:

1)wykonywania robót konstrukcyjno-budowlanych;

2)koordynowania prac związanych z wykonywaniem określonych robót budowlanych;

3)organizowania i kontrolowania robót związanych z zagospodarowaniem terenu budowy;

4)organizowania i kontrolowania robót konstrukcyjno-budowlanych stanu surowego;

5)organizowania i kontrolowania robót związanych z utrzymaniem obiektów budowlanych w pełnej sprawności technicznej;

6)sporządzania kosztorysów na roboty budowlane

Umiejętności, cechy psychologiczne, uzdolnienia przydatne w zawodzie: Duże znaczenie w tym zawodzie ma dobra sprawność fizyczna oraz duża odporność na zmienne warunki atmosferyczne. Ważną cechą jest dobry wzrok oraz brak lęku wysokości z uwagi na częstą pracę na wysokich rusztowaniach. Praca przy zmiennych, niekorzystnych warunkach atmosferycznych i często nieprzewidzianych warunkach technicznych, szybkie dostosowania się do nowej sytuacji. Zdolność pracy z ludźmi. Technik budownictwa w czasie wykonywania pracy współpracuje ze swoimi zwierzchnikami i nadzorem technicznym. Często kontaktuje się z inwestorami obiektów budowlanych. Zdecydowana większość techników budownictwa pracuje w firmach wykonawczych

Technik budownictwa to zawód, którego kształcenie trwa 4 lata. W skład zawodu wchodzą dwie kwalifikacje:

BD.29 - „Wykonywanie i kontrolowanie robót konstrukcyjno – budowlanych” egzamin po II semestrze klasy III
BD.30 - ”Organizacja i kontrola robót budowlanych oraz sporządzanie kosztorysów” egzamin po I semestrze klasy IV

Kształcenie w ramach tych kwalifikacji zakończone jest egzaminem potwierdzającym kwalifikacje zawodowe. Pozytywna ocena z obu części egzaminu (pisemnej i praktycznej) umożliwia otrzymanie świadectwa potwierdzającego ww. kwalifikacje. Po ukończeniu szkoły absolwent otrzymuje dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe w języku polskim wraz z suplementem w języku angielskim.

Ukończenie nauki w zawodzie technik budownictwa jest bardzo dobrą podbudową do kontynuacji nauki na studiach wyższych w branży budowlanej.

Praktyki: w klasie III uczeń odbywa 4-tygodniową praktykę zawodową w wybranym przez siebie przedsiębiorstwie budowlanym. Celem praktyki zawodowej jest pogłębianie oraz doskonalenie umiejętności opanowanych w szkole.

Przedmioty, których uczeń kształcący się w zawodzie technik budownictwa uczy się w szkole na poziomie rozszerzonym: j. angielski, geografia.

Link do filmu: https://www.youtube.com/watch?v=bCgtgd9Wn0g

 

 

TECHNIK HANDLOWIEC

Technik handlowiec - planuje, organizuje i realizuje transakcje zakupu-sprzedaży na różnych szczeblach obrotu towarowego. Prowadzi działania marketingowe związane ze sprzedażą oraz sprawy ekonomiczno-finansowe w przedsiębiorstwie.

Osoby posiadające wykształcenie w zawodzie technik handlowiec mogą pracować na stanowiskach:

  • Przedstawiciel handlowy
  • Referent/asystent ds. zaopatrzenia.
  • Referent/asystent ds. sprzedaży.
  • Referent/asystent ds. obsługi klienta.
  • Akwizytor
  • Sprzedawca
  • Specjalista ds. zaopatrzenia.
  • Specjalista ds. sprzedaży
  • Specjalista ds. obsługi klienta.
  • Zastępca kierownika działu handlowego.
  • Kierownik działu handlowego.

Predyspozycje zawodowe: liczenie, kontaktowanie się z ludźmi, sprzedaż, organizacja.

Technik handlowiec prowadzi i realizuje sprzedaż; zarządza działalnością handlową; organizuje działania reklamowe i marketingowe; sporządza dokumentację ekonomiczno-finansową. organizuje działalność handlową w przedsiębiorstwie i funkcjonowanie firmy handlowej; analizuje rynek pod względem oczekiwań i potrzeb klientów oraz ich zachowań rynkowych, bada możliwości wzrostu udziału firmy na rynku, wejścia na nowe rynki, w tym na rynki zagraniczne, identyfikuje bariery występujące w handlu, określa zasady i skuteczne formy marketingu; prowadzi negocjacje z dostawcami i odbiorcami, w celu osiągnięcia jak najkorzystniejszych warunków zakupu materiałów i sprzedaży towarów oraz usług, analizuje skuteczność i efektywność sieci dystrybucji towarów i usług, koszty działalności handlowej.

Środki i narzędzia pracy – komputer, kasa fiskalna.

Umiejętności, cechy psychologiczne, uzdolnienia przydatne w zawodzie: łatwość nawiązywania kontaktów, umiejętności przekonywania i negocjowania, zdolności menedżerskie, rachunkowe, uprzejmość, umiejętność słuchania, odporność na stres, operatywność, umiejętność podejmowania szybkich decyzji.

Formy kształcenia w zawodzie – 4 lata w technikum.

Praktyki: w klasie III uczeń odbywa 4-tygodniową praktykę zawodową w wybranym przez siebie przedsiębiorstwie handlowym: w sklepie, hurtowni, biurze firmy handlowej. Celem praktyki zawodowej jest pogłębianie oraz doskonalenie umiejętności opanowanych w szkole.

W trakcie nauki uczeń zdaje egzamin z dwóch kwalifikacji składających się na ten zawód:

AU.20     Prowadzenie sprzedaży – egzamin po II semestrze klasy III
AU.25     Prowadzenie działalności handlowej - egzamin po I semestrze klasy IV

Kształcenie w ramach tych kwalifikacji zakończone jest egzaminem potwierdzającym kwalifikacje zawodowe. Pozytywna ocena z obu części egzaminu (pisemnej i praktycznej) umożliwia otrzymanie świadectwa potwierdzającego ww. kwalifikacje. Po ukończeniu szkoły absolwent otrzymuje dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe w języku polskim wraz z suplementem w języku angielskim.

Przedmioty, których uczeń uczy się w szkole na poziomie rozszerzonym: j. angielski, geografia.

Proponowane wycieczki przedmiotowe dla uczniów:

Giełda Papierów Wartościowych - Warszawa

Narodowy Bank Polski, Centrum Pieniądza – Warszawa

Gabinet Numizmatyczny Mennicy Polskiej - Warszawa

Podlaski Festiwal Nauki i Sztuki - Białystok

Wybrane wyższe uczelnie

Link do film: https://www.youtube.com/watch?v=4Az4K-jX6BE&feature=youtu.be

 

TECHNIK INFORMATYK

Technik informatyk to osoba, która w codziennej pracy zajmuje się doborem, instalacją oraz prawidłowym konfigurowaniem sprzętu komputerowego wraz z oprogramowaniem.

Osoby posiadające wykształcenie w zawodzie technik informatyk mogą pracować na stanowiskach:

  • administratora sieci
  • analityka systemowego
  • grafika komputerowego
  • webmastera
  • montera
  • serwisanta
  • sprzedawcy w sklepie komputerowym

Absolwent technikum w klasie technik informatyk może znaleźć zatrudnienie właściwie we wszystkich instytucjach, w których pracuje się przy komputerze oraz wykorzystuje się lokalne sieci informatyczne lub bazy danych (np. w bankach, urzędach, szpitalach).

Predyspozycje zawodowe: logiczne, analityczne myślenie, dokładność i systematyczność.

Osoba kształcąca się w zawodzie technik informatyk:

  • posługuje się systemami operacyjnymi,
  • pracuje w wybranych rodzajach sieci komputerowych,
  • posługuje się wiedzą o budowie i działaniu systemów operacyjnych w stopniu pozwalającym na opanowanie umiejętności pracy z różnymi systemami,
  • posługuje się typowym oprogramowaniem użytkowym i narzędziowym,
  • konfiguruje sprzęt i oprogramowanie,
  • posługuje się strukturalnym językiem zapytań do obsługi baz danych,
  • projektuje bazy danych i ich oprogramowania,
  • wykonuje strony internetowe zgodnie z projektami.

Umiejętności, cechy psychologiczne, uzdolnienia przydatne w zawodzie: zdolność analityczna, dobra pamięć obejmującą logiczne ciągi działań, umiejętność myślenia przyczynowo-skutkowego, duża koncentracja uwagi, kreatywność, spostrzegawczość, dokładność, systematyczność oraz umiejętność samodzielnej pracy. Ważną cechą jest opanowanie i cierpliwość, jak również odporność na stres i zdolność pracy pod presją czasu, zwłaszcza w sytuacjach awaryjnych. W przypadku pracy na stanowisku serwisanta czy sprzedawcy liczy się umiejętność łatwego nawiązywania kontaktów, komunikatywność oraz zdolność współpracy.

Praktyki: w klasie III uczeń odbywa 4-tygodniową praktykę zawodową w wybranym przez siebie firmie z branży informatycznej. Celem praktyki zawodowej jest pogłębienie oraz doskonalenie umiejętności opanowanych w szkole.

W trakcie nauki uczeń zdaje egzamin z dwóch kwalifikacji składających się na zawód technik informatyk:

EE.08. Montaż i eksploatacja systemów komputerowych, urządzeń peryferyjnych i sieci.

EE.09. Programowanie, tworzenie i administrowanie stronami internetowymi i bazami danych.

Kształcenie w ramach tych kwalifikacji zakończone jest egzaminem potwierdzającym kwalifikacje zawodowe. Pozytywna ocena z obu części egzaminu (pisemnej i praktycznej) umożliwia otrzymanie świadectwa potwierdzającego ww. kwalifikacje. Po ukończeniu szkoły absolwent otrzymuje dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe w języku polskim wraz z  suplementem w języku angielskim.

Przedmioty, których uczeń uczy się w szkole na poziomie rozszerzonym: matematyka, fizyka.

Link do filmu: https://www.youtube.com/watch?v=zocU-K0P544

 

TECHNIK MECHATRONIK

Osoba kształcąca się w zawodzie technik mechatronik posiada następujące umiejętności:

  • tworzenia dokumentacji technicznej dla urządzeń i systemów mechatronicznych w  programach do komputerowego wspomagania projektowanie CAD,
  • dokonywania montażu, eksploatacji i napraw urządzeń i systemów mechatronicznych na podstawie dokumentacji technicznej,
  • projektowania układów sterowania pneumatycznego i elektropneumatycznego,
  • wykonywania pomiarów wielkości mechanicznych i elektrycznych,
  • pisania programów sterowniczych w jednym z podstawowych języków (LAD lub FBD),
  • posługiwania się podstawowymi elementami logiki w trakcie pisania programu sterowniczego,
  • diagnozowania i usuwania błędów w programach sterowniczych na podstawie dokumentacji techniczno - ruchowej,

Podczas nauki na kierunku technik mechatronik uczeń ma możliwość poszerzenia swoich umiejętności o elementy związane z obsługą i programowaniem robotów.

W klasie III uczeń odbywa 4-tygodniową praktykę zawodową w wybranym przez siebie zakładzie z branży mechatronicznej. Celem praktyki zawodowej jest pogłębianie oraz doskonalenie umiejętności z zakresu mechaniki i automatyki opanowanych w szkole.

W trakcie nauki uczeń zdaje egzamin z dwóch kwalifikacji składających się na ten zawód:

EE.02. Montaż, uruchamianie i konserwacja urządzeń i systemów mechatronicznych – egzamin po I semestrze klasy III.

EE.21. Eksploatacja i programowanie urządzeń i systemów mechatronicznych – egzamin po I  semestrze klasy IV.

Kształcenie w ramach tych kwalifikacji zakończone jest egzaminem potwierdzającym kwalifikacje zawodowe. Pozytywna ocena z obu części egzaminu (pisemnej i praktycznej) umożliwia otrzymanie świadectwa potwierdzającego ww. kwalifikacje. Po ukończeniu szkoły absolwent otrzymuje dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe.

Osoby posiadające wykształcenie w zawodzie technik mechatronik mogą pracować na stanowiskach:

  • utrzymanie ruchu (działy: elektryk, mechanik, automatyka),
  • serwis techniczny (działy: mechanika, pneumatyka, elektronika),
  • operator maszyn i urządzeń przemysłowych,

Link do filmu: https://www.youtube.com/watch?v=elPJ9l5Ees4&feature=youtu.be

 

TECHNIK ŻYWIENIA I USŁUG GASTRONOMICZNYCH

Technik żywienia i usług gastronomicznych jest przygotowany do sporządzania potraw i napojów zarówno kuchni polskiej jak i innych narodów. Ponadto może wykonywać zadania zawodowe związane z planowaniem i ocenianiem żywienia, organizowaniem i wykonywaniem usług gastronomicznych.

Absolwenci tego kierunku mogą pracować na stanowisku:

  • kucharza,
  • osoby odpowiedzialnej za planowanie i organizację imprez okolicznościowych,
  • kierownika restauracji lub stołówki ,
  • managera zakładu gastronomicznego.

Predyspozycje zawodowe, cechy osobowości: sprawność w działaniu, komunikatywność, dobra organizacja pracy, pasja, kreatywność, otwartość na nowości.

Technik żywienia i usług gastronomicznych sporządza potrawy i napoje, organizuje proces magazynowania i zabezpieczania żywności przed zepsuciem, ocenia jakość surowców i potraw, przeprowadza obróbkę wstępną i cieplną, kontroluje etapy procesu technologicznego, opracowuje nowe receptury na potrawy i napoje i wdraża je do produkcji, stosuje systemy zapewniające jakość i bezpieczeństwo zdrowotne żywności, posługuje się nowoczesnym sprzętem i urządzeniami, planuje i ocenia jadłospisy, oblicza wartość odżywczą i energetyczną potraw oraz posiłków, układa menu codzienne, okolicznościowe i na przyjęcia, dekoruje potrawy, stoły i sale, organizuje proces produkcyjny w zakładzie gastronomicznym, korzysta z programów komputerowych, planuje i rozlicza działalność zakładu, przedstawia ofertę usług gastronomicznych, organizuje i wykonuje usługi gastronomiczne, przestrzega zasad racjonalnego żywienia, stosuje nowe trendy w żywieniu.

Praktyki: w klasie III uczeń odbywa 4-tygodniową praktykę zawodową w wybranej przez siebie restauracji lub innym zakładzie gastronomicznym. Celem praktyki zawodowej jest pogłębianie oraz doskonalenie umiejętności opanowanych w szkole.

W trakcie nauki uczeń zdaje egzamin z dwóch kwalifikacji składających się na ten zawód:

TG.6 Sporządzanie potraw i napojów.

TG.15 Organizacja żywienia i usług gastronomicznych.

Kształcenie w ramach tych kwalifikacji zakończone jest egzaminem potwierdzającym kwalifikacje zawodowe. Pozytywna ocena z obu części egzaminu (pisemnej i praktycznej) umożliwia otrzymanie świadectwa potwierdzającego ww. kwalifikacje. Po ukończeniu szkoły absolwent otrzymuje dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe w języku polskim wraz z suplementem w języku angielskim.

Przedmioty, których uczeń uczy się w szkole na poziomie rozszerzonym: j. angielski, biologia.

Proponowane dodatkowe zajęcia i wycieczki przedmiotowe dla uczniów:

  • wyjazdy na targi gastronomiczne,
  • warsztaty kulinarne,
  • zajęcia dodatkowe przygotowujące do egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie,
  • zajęcia dodatkowe przygotowujące do olimpiad przedmiotowych,
  • spotkanie z dietetykiem,
  • wycieczki do zakładów pracy.

Link do filmu: https://www.youtube.com/watch?v=3tI2qJ17HHI

 

KIERUNKI KSZTAŁCENIA W BRANŻOWEJ SZKOLE I STOPNIA NR 1

KLASA WIELOZAWODOWA

W klasie wielozawodowej   uczeń wybiera zawód zgodnie ze swoimi zainteresowaniami. Klasa skupia uczniów uczących się w różnych zawodach.

W naszej szkole, w klasie wielozawodowej, mogą kształcić się uczniowie w następujących zawodach:

  • kucharz,
  • cukiernik,
  • piekarz,
  • fryzjer,
  • elektryk,
  • stolarz,
  • ślusarz,
  • monter zabudowy i robót wykończeniowych w budownictwie,
  • mechanik pojazdów samochodowych,
  • fotograf,
  • elektromechanik,
  • sprzedawca,
  • tapicer,
  • krawiec,
  • oraz wielu innych.

Nauka w szkole zawodowej trwa 3 lata.

Edukacja w szkole (2 dni w tygodniu), w czasie której uczeń zdobywa wiedzę w zakresie przedmiotów ogólnych.

Płatna, praktyczna nauka zawodu (3 dni w tygodniu) realizowana jest w wybranym przez ucznia zakładzie pracy po zawarciu umowy o pracę w wybranym zawodzie (zgodnym z wykazem zawodów MEN).

Wiedzę teoretyczną z przedmiotów zawodowych młodzież zdobywa na 4 - tygodniowych kursach organizowanych przez szkołę oraz różne ośrodki dokształcania zawodowego w kraju.

ZALETY KSZTAŁCENIA W KLASIE WIELOZAWODOWEJ

Uzyskanie dyplomu potwierdzające kwalifikacje zawodowe.

Możliwość zdobycia atrakcyjnego zawodu.

Nauka zawodu na praktykach w zakładach pracy.

Za praktyki uczeń otrzymuje wynagrodzenie.

Czas praktyk wliczany jest do stażu pracy.

Warunkiem przyjęcia do szkoły jest zapewnienie sobie praktyki, w odpowiadającym wybranemu przez ucznia zawodowi, zakładzie pracy.

 

MONTER ZABUDOWY I ROBÓT WYKOŃCZENIOWYCH W BUDOWNICTWIE

Osoba kształcąca się w zawodzie monter zabudowy i robót wykończeniowych w budownictwie posiada następujące umiejętności:

  • montowania systemów suchej zabudowy;
  • wykonywania robót malarskich;
  • wykonywania robót tapeciarskich;
  • wykonywania robót posadzkarskich;
  • wykonywania robót okładzinowych;
  • posługiwania się językiem obcym ukierunkowanym zawodowo;
  • podejmowania i prowadzenia działalności gospodarczej;
  • bezpieczeństwa i higieny pracy;

Podczas nauki na kierunku monter zabudowy i robót wykończeniowych w budownictwie uczeń ma możliwość poszerzenia swoich umiejętności zawodowych ucząc się na najnowocześniejszym sprzęcie w swej dziedzinie.

Egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie BD.04 „Wykonywanie robót montażowych, okładzinowych i wykończeniowych” odbywa się pod koniec II semestru klasy trzeciej.

Absolwenci kierunku nauczania monter zabudowy i robót wykończeniowych w budownictwie, są bardzo atrakcyjnymi pracownikami dla pracodawców ze względu na szeroki zakres uprawnień do wykonywania prac budowlanych. Mogą pracować jako:

  • monterzy systemów suchych zabudów
  • malarze
  • tapeciarze
  • posadzkarze
  • glazurnicy
  • oraz wiele innych stanowisk związanych z pracami wykończeniowymi.

Absolwent branżowej szkoły I stopnia będzie miał możliwość kontynuowania nauki w branżowej szkole II stopnia i uzyskania kwalifikacji na poziomie technika oraz zdania matury.

Serdecznie zapraszamy !!!